بینش معاصر

چهارشنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۸۴

چند روزی می شود که از ولایت به ام القرای جهان اسلام وحومه بازگشته ام.متاسفانه هر دو اکانتم بلاگر را باز نمی کرد.من هم صرفامی توانستم وبلاگ هایی که دومین غیر بلاگ اسپات و پرسین بلاگ داشتند را بخوانم.
اما روز نخست عید نوروز به اتفاق همه اعضای خانواده، منهای خانواده خواهرم که به اتفاق شوهر و فرزندشان به مسافرت رفته بودند، همگی به آغوش طبیعت رفتیم .روستای زیبای کامودر 90کیلومتری ولایت، میزبان صبحانه مان بود .همه خانواده بجز پدر و مادرم کوهپیمایی کردند .پس از آن با ادامه مسیر به سوی شرق به دره کوه های کرکس رسیدیم و در عمق دره ای در منطقه خوش آب وهوای قمصر مشغول تهیه ناهار شدیم. عجیب لذت بخش بود :گپ وگفتگو باخواهر و برادرها و پدر و مادر والبته چاق کردن قلیان و تخمه شکستن.
چند روز بعد را نیز با اتفاق دیگر اعضای خانواده به دیدو بازدید فامیل و بستگان سپری کردیم.
در این ایام یک کتاب جالب جیبی به نام ۵۱۱یادآوری برای یک زندگی شاد را هم مطالعه کردم که بخش هایی از ان را اینجا می نویسم:
به همه سیاستمداران مشکوک باش.
هرگز از کسی که چک حقوقت را امضاء می کند انتقاد نکن.از کارت راضی نیستی استعفا کن.
مردم را به اندازه روحشان اندازه بگیر و نه به اندازه پولشان.
خود را به خوسازی دایمی متعهد کن.
از دو کلمه متشکرم وخواهش می کنم زیاد استفاده کن.
آدمی نیازمند ستایش است ازفضایل وموفقیت های دیگران در جمع ستایش کن.
به افکار بزرگ بیاندیش امااز شادی های کوچک لذت ببر.
برای همه موجودات زنده احترام قایل باش.
به جز مواردی که به مرگ وحیات مربوط می شودهمواره خود را رها کن و آسوده باش؛ هیچ چیز آن قدر که در ابتدا به نظر می رسد مهم نیست.
وانمود کن شجاعی حتی اگر شجاع نباشی.
هرگز توان خودت را در تغییر خودت دست کم نگیر.
ابراز مخالفت توام با خوشرویی را یاد بگیر.
در بهترین محله ممکن زندگی کن؛ در عوض خودرو معمولی بخر.
از کارها و اندیشه ها انتقاد کن و نه از آدم ها.
هیچ فرصتی را برای ابراز محبت از دست نده.
هفته ای یک بار به پدرو مادرت تلفن کن.
مانع خود نشان دادن دیگران نشو.
فرزندانت را به خاطر انچه هستند دوست بدار نه آنچه تومی خواهی باشند.
از دوستی با افراد منفی باف اجتناب کن.
هرگز به مقدسات دیگران اهانت نکن.
گوش کردن یاد بگیر، فرصت هاگاه با صدای بسیار اهسته در می زنند.
خواندن گزارش های مالی را یاد بگیر.
غیبت نکن ومردم را مورد قضاوت قرار نده.
آماده باش تاوان بی اعتمادی مردم را بپردازی.
همیشه دعا کن امابرای به دست آوردن عقل و شجاعت و نه اشیاء.
به زندگی خصوصی فرزندانت احترام بگذار.
هرگز سرکار اعتراف به خستگی و تردید نکن.
پاسخ تلفن ها را با انرژی ومحبت بده.
قاطع باش حتی اگر اشتباه کنی.
از یک حیوان در خانه نگهداری کن.
در بند این نباش که حق با چه کسی است مهم اینست که حق چه چیزی است.

یکشنبه، اسفند ۳۰، ۱۳۸۳

يك پنجره براي نو ديدن
يك پنجره براي نو شنيدن
با ياد همه كوشندگان راه آزادي وعدالت
به اميد جهاني پر از بركت, عدالت و آزادي
نوروز خجسته باد.

پنجشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۸۳

واقيت جهاني كه در آن زندگي مي كنيم آن چيزي است كه ما آن را خواسته و با رفتارمان ساخته ايم. اسفندماه سال گذشته(همين موقع) انجام ده تجربه را براي سالجاري پيش بيني کرده ودر دفتر يادداشتم نوشته بودم . اينك كه به پايان سال رسيده ام؛ مي بينم كه از اين ميان پنج تجربه را با موفقيت كامل و سه تجربه را با موفقيت نسبي به انجام رسانده ام ودر دو تجربه نيز به طور كلي ناكام مانده ام. به نظر مي رسد که امسال را با نمره۱۴ پشت سر گذارده ام .امروز و فردا در این اندیشه ام که برای سال آتی چه می خواهم؟ و چه مي توانم؟

چهارشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۸۳

روز سختي را پشت سرگذاردم.ناچاربودم به كار يكي از همكاران جوانم پايان دهم. پيشتردر دو نوبت با او در باره ضرورت بهبود وضعيتش گفتگو كرده بودم.همكار متوسطي بود،اما رفتار مناسبي با ديگر همكاران نداشت. از سوي ديگر با كار پر اضطراب و فشرده دفترمان ادامه همکاری اش ممكن نبود.
به او گفتم كه جوان است و به نسبت توانمند؛ نبايد از اين موقعيت پيش آمده احساس نااميدي كند. پيش آمدهاي اينچنين؛ در ابتدا نام شكست برخود دارد اما پس از فراهم سازي زمينه صعود؛ ديگر نامشان شكست نيست كه تجربه است واندوخته. بيش از يك ساعت با او گفتگو كردم وبرايش آرزوي کشف خود و موفقيت .

دوشنبه، اسفند ۲۴، ۱۳۸۳

ديروز برادر کوچک ترم تماس گرفت و با نگراني نظرم را درباره بحران اتمي ايران که اين روزها رسانه هاي خارجي بسيار از آن مي نويسند؛جويا شد.به او يادآور شدم که جاي نگراني نيست. فقهاي حاکم بر سرزمين مان به خوبي قاعده فقهي اکل ميته( جواز خوردن خوارکي حرام گاه اضطرار) را خوانده اند و بدان عمل مي کنند.نکته فقط اينجاست که در شرايطي که سيره عقلا بر تعامل دو طرفه(امتياز دادن به موقع براي براي امتياز ستاني بيشتر ومناسب تر ) دلالت دارد؛ آنها احساس تکليف مي کنند (هيهات مناالذله)وبازي را تا زماني که ديگر چاره اي جز امتياز دادن يک طرفه نيست؛ ادامه مي دهند و از اينجاست که بين حيات و ممات؛ به ناچار به قاعده اکل ميته پناه آورده حيات را بر ممات ترجيح مي دهند.

پنجشنبه، اسفند ۲۰، ۱۳۸۳

پروژه( ك- ا- و) يا همان فضاپيمايي كه قرار است پس ازجمع آوري آواها ؛ آرزو ها وپنج هديه(يك پلاك شيشه اي شامل تصويري از تمامي نژادها؛يك الماس شامل مقداري آب؛هوا؛خون وخاك؛ تصويري از موقعيت كنوني زمين نسبت به كل فضا ؛ پيام هاي جمع آوري شده از كل مردمان زمين وهديه آخر اطلاعات رايانه اي كل كتاب هاي كتابخانه اسكندريه مصر) براي ادميان پنج هزار سال بعد به فضا پرتاب شود؛بيش و پيش از آنكه براي آن زمان قابليت بهره برداري داشته باشد براي ما آدميان امروزين قابل توجه و مورد استفاده خواهد بود.


شهرداري نانت وپاريس؛ حداقل بيش از يك ماه مانده به سال نوي مسيحي در كشور طلايه دار سكولاريسمُُُ با آذين خيابان هاي اصلي و كوي و برزن هاي شهرشان كوشش مي كردند تا به روح و روان همشهريانشان كمك كنند تا بتوان زندگي يكنواخت و ملالت بار شهري را هر از گاهي با گراميداشت رخداد يا اعتبار كردن پديده اي رنگ و لعابي از شادماني و اميدواري بخشيد.شهرداري هاي تهران و ديگر شهر هاي اين سرزمين ظاهرا هميشه آماده برگزاري آئين هاي سوگواريند تاخداي ناكرده ميزان ارادت شان به اندوه و ياس ؛ خدشه دار نشود.پيشتر نوشته بودم كه چهار روز(نوروز؛ ميلادمسيح؛ فطرو قربان) را عيد بزرگ مي دانم وبر بزرگداشت شان در خانواده ومحل كارم به هرصورت ممكن مي كوشم.


تظاهرات دو روز گذشته هوادران حزب الله در لبنان بيش از آني كه براي حمايت از باقي ماندن نظاميان سوري در لبنان باشد قدرداني و ارج نهادن به گذشته حمايت آميز سوريه از تماميت ارضي لبنان بود.نكته اي كه حتي مخالفان فعلي حضور نظاميان سوري درلبنان نيز برآن اتفاق نظردارند.

چهارشنبه، اسفند ۱۹، ۱۳۸۳

روز زن
ديروز روز زن بود (برهمه زنان این روز خجسته باد)واز سوي قاصدك اميلي به عنوان گراميداشت دريافت كردم . واقعيت اينست كه در اين سرزمين به ويژه نزد شهرنشينان ايراني؛ جايگاه خانم ها به نسبت ديگر بخش ها وضعيت قابل قبول و مناسبي است ( البته اين به آن معنا نيست كه زنان جامعه ما به ادامه تلاش و كوشش شان براي دست يابي به وضعيت مناسب ترنکوشند. ياد آوري كنم كه اميد به زندگي در ايران براي زنان 75 سال و براي مردان 61 سال مي باشد ). به نظر من انچه كه مانع اساسي دست يابي زنان ما به حقوقي برابربا مردان مي شود.نخست؛ پاي فشاري ويا حداقل سكوت توام با رضايت زنان برحفظ مناسبات و روابطي است كه در سنت جانب آنان را(نظير مهريه؛ پرداخت نفقه ؛ تامين محل سكونت و برگزاري مراسم هاي انچناني ازدواج توسط شوهر و...)نگه داشته است. چراكه در قواعد حقوقي كه انسان بنا نهاده هيچ حقي بدون تكليف نيست . ودر مرتبه بعدي؛ ساختار حقوقي متصلب وبه جاي مانده از گذشتگان ؛ كه بهبود بخش هاي زيادي از مناسبات امروزين ما ونه فقط زنان درگرو پيدايش نگرش هاي جديد به آدمي ؛ نياز هايش ومقتضيات حيات جمعي، براي گشايش افق هاي تازه ؛ مي باشد.

شنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۳

من وجهان من(پایانی)
در حوزه نوانديشي فقهي(در پرتو نوانديشي ديني) ايت الله منتظري با استنباطي تازه كوشيد تا تناقض آزادي انديشه و حق انتخاب
مذهب را با حكم فقهي ارتداد سامان بخشد (وی تصريح می کند که: "مجرد ترديد و يا تغيير عقيده پس از تحقيق اگر اتفاق افتاد موجب اعدام نيست.") گام موثري كه در سال پيشين با پذيرش حقوق بشردرمقابل حقوق مومنان، آغاز شده بود.
از ديگر سو ايت الله قابل (از شاگردان مبرز ايت الله منتظري) نيز كه براي رهايي از آزار واذيت هاي دادگاه ويژه روحانيت رحل اقامت در ديار فارسي زبان تاجيكستان افكنده است مي كوشد تا با فراغ بال وپارادايمي نوين (جايگزيني شرع عقلي به جای عقل شرعي) در پي پاسخگويي به پرسش ها و استفتائات مردماني باشد كه هنوز دل در گرو مذهب دارند اما مقتضيات معاصر مانع از سرسپردگيشان مي شود.

مراد فرهاد پور؛ اميد مهرگان و نيز مهدي خلجي نيز با نقد نوانديشي ديني و نيز جلوه پيشرو تر آن معنويت؛ بر ناممكن بودن مطلوبيت انفصال بخشهايي از سنت وبكارگيري آن بخش ها در جهان معاصر تاكيد كردند. من اما اين گونه دريافته ام كه جهان يكسره در حال وانهادن گذشته و حركت به سوي اينده بوده است در اين مسيركه در ابتداي راه آدمي چيزي جز سنت ندارد رفته رفته و به آهستگي بخشهاي كمتر منعطفش كمرنگ و مآلا حذف و ديگر بخشهاي داراي قابليت انعطاف بيشتر تداوم مي يابند.همين بخشها نيز درگذر رويدادها و تحولات بسته به ميزان انعطاف داراي تاريخ مصرف مي باشند وچنانچه بتوانند حداقلي از ويژگيهاي كاركردي خويش را كه براي آن بوجود آمده اند ؛حفظ نمايند باقي مي مانند ودر غيراين صورت به تاريخ مي پيوندند. بر اين اساس در بحث معنويت كه يك نگرش و سلوك كاملا شخصي است ودر پي بالابردن استانه درد بشر براي فراهم ساختن زندگي شيرين و تسهيل رنج حيات آدميست ؛ مي توان با وام ستاني ازبخشهايي از سنت به اين هدف نائل شد واين سلوك كاملا شخصي جايي را براي نفي ديگراني كه در اين تجربه شريك نيستند باقي نمي گذارد. چرا كه (معنويت)تجربه اي كاملا شخصي و داراي كاركردي براي مومن به آن مي باشد. واز سوي ديگر براي جامعه به شدت مذهبي و نه ديندارانه ايران؛ چاره اي جزگسترش نوانديشي ديني در سطح براي فراهم آوردن امكان خروج از بن بست سنت و راهيابي به مدرنيته را نمي شناسم.
ودست آخر اینکه امروز این وبلاگ وارد سومین سال ولادتش می شود.شاداب و کم رنج باشید.

سه‌شنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۳

من وجهان من5
در سالی که گذشت همانطور که قابل پیش بینی بود.تعداد حوادث ناخوشایندی که موجب بروز تلفات جانی و اقتصادی برای هم میهنانمان شد رو به افزایش بود و متاسفانه در پاره ای از این حوادث به طور مضحکی جان ارزشمند آدمیان به آسانی از دست رفت. با گذر از حوادث رانندگی که قبل از بیماری های قلبی و عروقی نخستین عزراییل جان ایرانیان است ، ویرانی طبقه نوسازی شده بانک ملی ،انفجار قطار متوقف شده در ایستگاه نیشابور، درآتش سوختن کودکان دبستان چهار محال و بختیاری ، زمینگیر شدن ساکنان ام القری جهان اسلام و حومه(تهران) و بر جای ماندن چهار روزه زباله ها( در نتیجه بارش برف که در دنیای معاصر از طریق اطلاعات ماهواره ای کاملا قابل پیش بینی است.) ودر اخرین لحظات نگارش این سطور ، آتش سوزی مسجد ارک تهران وجان باختن بیش از شصت نفر از نیایش کنندگان،همه از نتایج بهره بردن از ثمرات دنیای مدرن بدون لحاظ کردن پیش نیازها و لوازم ضروری دنیای مدرن است.آنچه که به گمان من جامعه ما بیش وپیش از دمکراسی نیازمند آنست.


نمایندگان مرضی حاکمیت نیز در خردادماه بر صندلیهای قرمز مجلس شورا تکیه زدند ودل شریعت پناهان سنتگرا و بنیادگرا را شادو خرسند کردند. اینان با عزل وزیر راه و ترابری به مردم وعوامل استکبار جهانی فهماندند که گشایش نیافتن فرودگاه تازه تاسیس شده در جنوب تهران ثمره بی دقتی وی در رعایت مسایل امنیتی(واسپاری امور مهمه به شرکتهای بیگانه و اجانب) بوده است.