بینش معاصر

دوشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۸۷

به بهانه مصاحبه مناشه امیر

مناشه امیر گوینده و مدیر سابق بخش فارسی رادیو اسراییل در یک مصاحبه زنده با تلویزیون امریکا به ابراز نظرات و دیدگاه های خود و دولت اسراییل پرداخت.چند نکته در خاطرم آمد که می نویسم:

نخست اینکه،چندی پیش به یک دفتر تولید فیلم های سینمایی برای تلویزیون دعوت شده بودم. یکی از حاضران که خود را مدیر پیشین اداره پخش رادیو معرفی می کرد،با وجد خاصی از یکی از شاهکارهایش در دوران تبلیغات ریاست جمهوری هفتم می گفت که چگونه کسی را که بخوبی صدای مناشه امیر را تقلید می کرده برای ضبط صدایش به استودیی فرا می خواند و نواری را در حمایت از خاتمی برای تخریب او نزد مردم تولید می کند و چندین نوبت در برنامه رادیو های بیگانه به عنوان حمایت رادیو اسراییل از نامزدی خاتمی پخش می کنند . وی مرتبا تاکید می کرد که این ابتکار جانانه خودش بوده و کسی هم از این ابتکار خبری نداشته است.

دیگر انکه در سفرهایم به اروپا بار ها و بارها در جای جای آن دیار، راسخ بودن یهودیان برباور های شان و تاکید انها بر انجام تمامی مناسک و اداب شان را بدون توجه به دیگران را به خوبی مشاهده کرده ام. که این حکایت از اعتماد به نفس بالای آنهاست.

سوم اینکه مناشه امیر در این مصاحبه زنده، در پاسخ به یک پرسش شنونده ایرانی که پرسید: آیا اسراییل اجازه می دهد مردمی در اسراییل از مومنان مسیحیت ،اسلام و دیگر ایین ها حضور یابند و در دولت نقش داشته باشند به گونه ای که آنجا یک دولت چند دینی بشود، به صراحت پاسخ داد که اسراییل یک ناسیونالیسم یهودیست که مبنای تشکیلش بر یهودیت است و چنین اجازه ای را اصلا نمی دهد.وی اضافه کرد مسلمانان سرزمین دارند مسیحیان هم که ماشاءالله سرزمین های زیادی دارند و اکنون دولت های خودشان را دارند و اینجا(اسراییل )متعلق به یهودیان است.

پنجشنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۸۷

زندگی این روزهایم

این روزها به یاد دوستی(حسن) هستم که لحظات شیرینی از
گفتگوی فلسفی و اجتماعی با او را در خاطر دارم.دیدار او اکنون دیگر میسر نیست.هرکجا هست به سلامت باشد و ذهن ناآرامش به تجارب گوناگون تشفی یابد.

با دخترم برای ثبت نام سال آینده از این دبیرستان به دبیرستان دیگری می رفتیم تا بلکه جایی مناسب و اقتصادی را برای ادامه تحصیلش که اینک از مدرسه دولتی اش ناراضی است بیابیم.فرصت مناسبی برای رابطه دو جانبه پدرو فرزندی بود.

صبح زود به دیدارش رفتم.از زمان کناره گیریم تاکنون ندیده بودمش.اما دفتر کارش به همان اندازه پیشین انرژی و هیجان داشت.از امروز و دیروز و آینده گفتیم.با من هم عقیده بود که اتحاد جماهیر شوروی نشان داد که می توان با 10%حمایت مردمی عمری را به آسودگی و مستبدانه بر مردم حکم راند چه رسد به اینان که اقبال بیش از 25% جمعیت را با خود دارند.

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۴، ۱۳۸۷

پراکنده

ناصر تقوایی می گفت:این ملت با اقوام گوناگون و پراکنده را دو چیز در طول تاریخ همگرا نگاهداشته است.اولی مذهب و دومی هجوم خارجی.مذهب را که اینان از بین بردند.شاید هنوز غیرتی در مقابله با بیگانه باشد.

پس از چند ماه سری به وزارتخانه ارشاد زدم.اتاق ها را با میز و کمد چوبی ام دی اف نونوار کرده بودند.پوستری هم به مناسبت 60 سال تاسیس دولت اسراییل چاپ کرده بودند.این پوستر تصویر یک نمازگزار یهودی را بر سر قبر دولت اسراییل (که تاریخ تولدش 1948 و مرگش را ?20نوشته بودند) نشان می داد .

برای تامین مسکن امسال، سری به بنگاه های خانه زدم .برای تامین مسکن در همین محله و همین شرایط فعلی 21 میلیون تومان رهن و سیصد هزار تومان اجاره باید فراهم کنم.آپارتمان سه خوابه پیشکش!

از خواندن پاسخ دوم دکتر سروش به ایت الله سبحانی کلی سرمست و مشعوف شدم.اما چند لحظه بعد با یادآوری مبلغ لازم برای رهن آپارتمان مستی ام پرید!


برای معاونت اداره کلی به شهرداری دعوت شدم.به صراحت به مدیر کل اش گفتم که برای مجموعه شان مناسب نیستم. گفتم :شما و رئیستان(قالیباف) جسارت کار های بزرگ و متفاوت را ندارید و برایش مثالی زدم.به او گفتم دوران رکورد گذاری کرباسچی در عرصه عمرانی سپری شده است .شما باید جسارت داشته باشید در فرهنگ و هنر جسارت و دیگر بودنتان را نشان دهید.