بینش معاصر

یکشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۸۵

مدیر امور ...منصوب شد


بالاخره یک نفر را پیدا کردند و مرا از اداره همزمان دو دفتر نجات دادند.نکته جالب سطح ورشته تحصیلی فرد جایگزین است که هم چون وضعیت من است، البته دو سال از من جوانتر.

اول صبح ، همکارانم را به مدیر جدید شان معرفی کردم ودر توصیف هرکدام چند جمله کوتاه گفتم.پس از آن هم با حضور در دفتر کارم با ارایه چند جزوه تدوین شده که عمدتا مستند سازی پروژه ها و گردش کار و عملیات اجرای انها بود به شرح مختصری از وظایفش پرداختم.تلفنش مدام زنگ می زد و یا اس ام اس دریافت می کرد. او ناچار بود برخی از انها را پاسخ دهد و برخی را به احترام گفتار من بی پاسخ گذارد.همه این ها گواه ان است که بر خلاف من روابط عمومی قوی دارد.

از من خواست تا چند روزی را در کنار هم کار کنیم .به او گفتم جزوه ها را مطالعه کند تا در پی آن برایش سئوال ایجاد شود، آنگاه یک روز کامل در کنارش خواهم بود.یک صفحه هم چالش ها و آسیب های دوران کارم واحتمالا کارش را، تیتر وار نوشته بودم که در باره هریک از آنها چند دقیقه برایش صحبت کردم.

پس از آن برای دیداری عازم قم شدم تابرای برگزاری یکی از پروژه های بین المللی که درپیش دارم مستندات فقهی جور کنم.در راه روزنامه ها را ورق زدم دیدم که دیروز خبر انتصاب را به روزنامه ها داده اند وامروزچاپ شده است واز من در یک خط به عنوان سرپرست این سه سال یاد کرده اند.کمی تعجب کردم.بعد متوجه شدم که نمی توانسته اند مطرح کنند که من آنجا را سه ماهی است که ترک کرده ام پس عزل هم که نشده ام پس بهتر است عنوان کنند که سرپرستی بوده است و ما اینک مدیری منصوب کرده ایم؟!!

سه‌شنبه، مرداد ۲۴، ۱۳۸۵

گفتار غیر دیپلماتیک نصرالله


سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان از موفقیت حزبش در برابر نبرداسراییل سخن گفت و افزود حزب الله با زور خلع سلاح نمی شود.

به نظر می رسد اگر نصرالله به جای واژه موفقیت حزب الله از همان واژه همیشگی مقاومت لبنان یاد می کرد ظرفیت بیشتری برای جذب حامیان بزرگتر وبیشتر در دولت و ملت لبنان به دست می اورد آنچه او و حزبش در شرایط کنونی پس از جنگ بسیار بدان نیازمندند.

اینک ودر آغاز آتش بس اختلاف عمیقی بین دولت مردان و جناح های سیاسی لبنان بر سر خلع سلاح حزب الله در جریان است .غالب مسیحیان و برخی از سنیان از وجود حزبی قدرتمند که در برابر اسراییل چونان ارتشی کامل توانایی مقاومت داشت، دل نگرانند.

قواعد حقوقی بین الملل در نگاه قدرتمندان


بوش ریس جمهور ایالات متحده امریکا دیروز سخنرانی داشت و در این سخنرانی به تکرار از حزب الله ،ایران و سوریه نام برد.وی از اینکه ایران توسط حزب الله قصد نابودی کشور اسراییل را دارد نتیجه گرفت که جهان باید بکوشد تا ایران به سلاح اتمی دست نیابد.

دراین سخنرانی استدلال های بوش جالب و طنز امیز بود.بوش ادامه داد که فرق است بین اسراییل و حزب الله ، اسراییل زمانی که شهروندان لبنانی را هدف قرار می داد ناراحت بود اما حزب الله وقتی به شهر های اسراییل حمله می کرد خوشحال و خندان بود .

بوش از حق اسراییل برای دفاع از خودش به دلیل اسارت دو سربازش سخن گفت و افزود به این ترتیب مسئولیت ویرانی لبنان بر عهده حزب الله است.اما بوش به حق دفاع مشروع لبنانیان برای دفاع از خودشان در برابر تهاجم نظامیان (که یک حق پیشینی آدمیان و ماقبل از تاسیس دولت است توجه نکرد) و به اسارت ده ها لبنانی طی سالهای 1983 تاکنون توسط اسراییل اشاره نکرد.


اولمرت ریس دولت اسراییل نیز دیروز در مجلس این کشور مسئولیت کامل جنگ را بر عهده گرفت وافزود لبنان تا اطلاع ثانوی در محاصره دریایی و آسمانی باقی خواهد ماند.او اضافه کرد به حساب حزب الله در هر جا و زمانی خواهد رسید و برای اینکار از هیچ سازمان و شخصی اجازه نخواهد گرفت.

شنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۸۵

پیروزی برای مقاومت لبنان

تا چند ساعت دیگر قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت به رای گیری نهاده می شود. این قطعنامه چندین نکته موفقیت برای مقاومت لبنان در بر دارد: نخست آنکه عقب نشینی نیروهای اسراییلی مشروط به آزادسازی دو سرباز به اسارت گرفته شده اسراییلی نیست،بلکه مشروط به حضور ارتش دولت لبنان در جنوب رودخانه لیطانی است.

دوم آنکه موضوع مزارع شبعا که ارتش اسراییل از سال1983 آن را تصاحب کرده و اسراییل در این سال ها می کوشید این موضوع را با گذشت زمان به تاریخ سپارد دوباره زنده شده و به عنوان یکی از مباحث لازم برای حل و فصل مشکلات لبنان و اسراییل در بند های این قطعنامه یاد شده است.

دربندی از این قطعنامه از گفتگو برای حل وفصل موضوع اسیران(دو طرف درگیر) یاد شده است ونه اصرار بر آزادسازی دو نظامی اسراییلی همانطور که پیشتر بر ان تاکید داشتند.

از سوی دیگر دراین قطعنامه از آتش بس میان اسراییل و حزب الله یاد شده است چیزی که تا پیش از آن امریکا وهم پیمانانش می کوشیدند از بکار بردن نام این گروه خوداری کرده و این گروه را تروریستی وشبه نظامی معارض دولت معرفی کنند.

تا این ساعت رهبران لبنان(نبیه بیری، سینیوره،سعد حریری و سید حسن نصرالله )نظرشان را اعلام نکرده اند. اما بنظر می رسد با توجه به تفاوت فاحش متن فعلی قطعنامه با انچه تا سه روز پیش مطرح بود مورد توافق همه آنها باشد.

به دون شک درتنظیم متن قطعنامه شورای امنیت، توانایی مقاومت لبنان در پایداری در برابر ارتش اول خاورمیانه وخسارت اسراییل ناشی از این هجوم، نقش اول را داشته است پس از آن یکپارچگی دولت لبنان در برابر حمایت معنوی از مقاومت لبنان ودست اخر دبیر کل سازمان ملل( کوفی عنان) و دولت های فرانسه و روسیه در تنظیم این قطعنامه موثر بوده اند.

سه‌شنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۸۵

حقوق آدمیان در قرن بیست ویکم



حوادث لبنان مانند درد زایمان برای تولد خاورمیانه جدیداست.(کاندالیزو رایس وزیر امورخارجه امریکا)
هزار وپنجاه نفر کشته، سه هزارو پانصد نفر زخمی ، تخریب یکصدو پنجاه پل وچهارمیلیارد دلار ، خسارت حملات اسراییل به لبنان بوده است.

اسراییل برای توجیه حملاتش به منازل مسکونی به انتشار برگ هایی حاوی هشدار برای ترک خانه هایشان و نیز هشدار به عدم تعرض به نیروهای اشغالگرش استناد می کنند.

کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد از اینکه شورای امنیت به قطعنامه محکومیت حملات اسراییل رای نداد ابراز تاسف کرد وافزودسامانه قطعنامه های شورا بر تفاهم همه اعضاء استوار است.

اینک کاملا محرز است که اسراییل برای حمله به جنوب لبنان(نابودی حزب الله) موافقت ضمنی رهبران دو کشور اردن و مصر را داشته است.

بسیاری از تحلیل گران و مراقبان سیاسی خاورمیانه از نبرد با واسطه ایران و امریکا در لبنان یاد می کنند.

شنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۸۵

من ومسیح


بعد از ظهر مسیح زنگ زد که حاضر نیست با مادرش (با هواپیما) به مشهد برود چراکه انها(مادر و مادر بزرگش)دایما برای نماز خواندن به مکه(حرم) می روند واو حوصله ندارد پس پیش من خواهدماند.
به یاد کودکی خودم افتادم که هرساله با پایان یافتن امتحانات در اواسط خردادماه به اتفاق مادرو برادرم با اتوبوس به مشهد می رفتیم.ان موقع من و برادرم تمام طول روز را در کنار مادرمان روبروی ضریح در حالی که مادرمان نماز و زیارت می خواند می نشستیم.

امشب وقتی به خانه آمدم مسیح دوان دوان به استقبالم آمد و گفت که برای هدیه روز پدر برایم یک نقاشی کشیده است.با اشتیاق به او گفتم منتظر دیدن نقاشی اش هستم.نقاشی اش را که آورد دیدم تصویر مرا روبروی تلویزیون(تصویر شبکه الجزیره) در حالی که با شلوارک و زیرپوش به خواب رفته ام وساعت دیواری ساعت 12.35را نشان می دهد، ترسیم کرده است.