بینش معاصر

شنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۸۵

پیروزی برای مقاومت لبنان

تا چند ساعت دیگر قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت به رای گیری نهاده می شود. این قطعنامه چندین نکته موفقیت برای مقاومت لبنان در بر دارد: نخست آنکه عقب نشینی نیروهای اسراییلی مشروط به آزادسازی دو سرباز به اسارت گرفته شده اسراییلی نیست،بلکه مشروط به حضور ارتش دولت لبنان در جنوب رودخانه لیطانی است.

دوم آنکه موضوع مزارع شبعا که ارتش اسراییل از سال1983 آن را تصاحب کرده و اسراییل در این سال ها می کوشید این موضوع را با گذشت زمان به تاریخ سپارد دوباره زنده شده و به عنوان یکی از مباحث لازم برای حل و فصل مشکلات لبنان و اسراییل در بند های این قطعنامه یاد شده است.

دربندی از این قطعنامه از گفتگو برای حل وفصل موضوع اسیران(دو طرف درگیر) یاد شده است ونه اصرار بر آزادسازی دو نظامی اسراییلی همانطور که پیشتر بر ان تاکید داشتند.

از سوی دیگر دراین قطعنامه از آتش بس میان اسراییل و حزب الله یاد شده است چیزی که تا پیش از آن امریکا وهم پیمانانش می کوشیدند از بکار بردن نام این گروه خوداری کرده و این گروه را تروریستی وشبه نظامی معارض دولت معرفی کنند.

تا این ساعت رهبران لبنان(نبیه بیری، سینیوره،سعد حریری و سید حسن نصرالله )نظرشان را اعلام نکرده اند. اما بنظر می رسد با توجه به تفاوت فاحش متن فعلی قطعنامه با انچه تا سه روز پیش مطرح بود مورد توافق همه آنها باشد.

به دون شک درتنظیم متن قطعنامه شورای امنیت، توانایی مقاومت لبنان در پایداری در برابر ارتش اول خاورمیانه وخسارت اسراییل ناشی از این هجوم، نقش اول را داشته است پس از آن یکپارچگی دولت لبنان در برابر حمایت معنوی از مقاومت لبنان ودست اخر دبیر کل سازمان ملل( کوفی عنان) و دولت های فرانسه و روسیه در تنظیم این قطعنامه موثر بوده اند.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی