بینش معاصر

دوشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۸۵

لعنت بر ایدئولوژی


دیدن این تصاویر تکان دهنده احساس و روان هر بیننده ای را متاثر می کند. به باور من هیچ چیز در جهان مهمتر از حیات آدمی و احترام به آزاد زیستن او نیست.

چگونه این کودکان را برای نگارش یادداشت مرگ دیگران تشویق می کنند؟

جمعه، تیر ۳۰، ۱۳۸۵

از خشونت در سرزمین وحی



دیروز یک نماینده مسلمان کنست حیفا(مجلس اسراییل) با شبکه تلویزیونی جهانی الجزیره گفتگو می کرد و با صراحت کامل از بمباران شهرهای لبنان و فلسطین توسط دولتش انتقاد می کرد.

ولید جنبلاط رهبر دروزی های لبنان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی جهانی العربیه دشمنان لبنان را به ترتیب اسراییل، سوریه و ایران ذکر کرد.اما در پخش خبر این مصاحبه توسط شبکه ال ان بی لبنان نام ایران حذف شد.

دیروز عده ای اندک از اسراییلیان(حدود پنجاه نفر) با تظاهرات آرام در حیفا ودر دست داشتن نوشته ای به زبان های انگلیسی،عربی و عبری خواستار توقف حملات دولت شان (اسراییل) به لبنان و فلسطین شده بودند.

وزیر دفاع لبنان در مصاحبه اختصاصی با شبکه جهانی الجزیره کشته شدن برای دفاع از وطن عربی و مقاومت در برابر اشغالگران را شرف و آبرویی بزرگ خواند.او ادامه داد در صورت مورد حمله قرار گرفتن از طریق زمین، به اسراییل پاسخ لازم داده خواهد شد.

سید حسن نصرالله در مصاحبه اختصاصی با شبکه جهانی الجزیره ادعای اسراییل را در خصوص نابودی بیش از پنجاه در صد از توان نظامی اش مردود خواندو گفت که جنبش حزب الله می تواند تا ماه ها سرزمین های اشغالی را موشک باران کند.غسان بن جدو مفسر و تحلیلگر این شبکه در پایان این مصاحبه با ستایش از آرامش حاکم بر نصرالله در این بلبشوی جنگ، انجام این مصاحبه را زیر پوشش نادرترین اقدام های امنیتی ممکن برشمرد.

نصرالله در این مصاحبه گفت: اگر همه جهان برای مصالحه بیایند، دو سرباز اسراییلی آزاد نخواهند شد مگر باگفتگوی غیر مستقیم با اسراییل ودر برابر آزادی تمامی اسیران فلسطینی و لبنانی.وی همچنین تصریح کرد که ما به نیابت از امت(عربی - اسلامی) مبارزه نمی کنیم اما پیروزی وشکست ما به حساب امت نوشته خواهد شد.

قریب یک ونیم میلیون نفر از خارجیان مقیم لبنان که عمدتااز کشورهای اسپانیا، برزیل، آرژانتین، فرانسه، یونان و امریکا بودند طی دو روز گذشته لبنان را ازطریق دریای مدیترانه(به مقصد قبرس) و فرودگاه دمشق ترک کردند.


اسراییل تصور می کند باگسترش وعمق بخشیدن به حملات نظامی می تواند نسبت به رویای نابودی جنبش حزب الله مانند آنچه امریکا توانست تاحدود زیادی با جنبش طالبان کند، دست یابد.غافل از آنکه حزب الله بیش از آنی که یک حرکت نظامی باشد یک جنبش اجتماعی است و بر این مبنا با نابود کردن توان نظامی آن نمی توان به از میان رفتن این جنبش دل خوش داشت.

درمیان شبکه های تلویزیونی جهانی عربی، الجزیره به صراحت مقاومت و حزب الله را ستایش می کند،شبکه ال ان بی لبنان با احترام از مقاومت یادمی کند و شبکه العربیه به گونه ای خاص جهت دهی ضد ایرانی در پیدایش آتش خشونت در تفسیرها وتحلیل هایش را به نمایش می گذارد.

پنجشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۸۵

خشونت های اخیر در سرزمین وحی


نزدیک به نه روز از هجوم سنگین ارتش اسراییل به جنوب لبنان می گذرد.این هجوم پس از آنی آغاز شد که حزب الله لبنان به حمایت از فلسطینیان که در ماه اخیر مورد سنگین ترین حملات پس از کسب خودمختاری از سوی اسراییل مواجه شده بودند، اقدام به اسارت دوتن از سربازان ارتش اسراییل کرد.

در پی آن اسراییل نیز با شوک ناشی از مورد حمله قرار گرفتن در عمق 70 کیلومتری از مرز خود توسط موشک های حزب الله قرار گرفت.اولمرت نخست وزیر دولت اسراییل پریروز اعلام کرد سوریه وایران پناهگاه تروریسم در منطقه هستند ونبرد با حزب الله لبنان استمرارمیارزه با دولت های تروریستی در منطقه است.

بوش رییس جمهور ایلات متحده امریکا نیز دیروز در اجلاسی با تایید صریح حملات اسراییل، گفته است که آنجه در لبنان می گذرد ادامه بخشی ازبرنامه مبارزه با تروریسم است.
ژاک شیراک رییس جمهور فرانسه نیز پریروز ضمن محکوم کردن خشونت علیه غیر نظامیان واسارت دوسرباز اسراییلی افزود که اراده ای قصد نابود کردن لبنان را دارد.

اینک چند پرسش مطرح است:1-چرا دولت های عربی هم پیمان با غرب نظیر مصر، عربستان، اردن والجزایر پس از آنی که دولت و ملت فلسطین مورد شدید ترین حملات چند ساله اخیر قرار گرفت با تعیین هیاتی و یا بطور جداگانه به دیدار بوش نرفتند تا مصرانه خواستار توقف حملات اسراییل به فلسطینیان شوند؟ واو را از ادامه حمایت بی چون وچرا از اسراییل باز دارند؟این ضعف فهم دیپلماسی است یا ناتوانی سازمان دهی؟ویا...؟

2-تا چه اندازه می توان تهدید اسراییل در خصوص ایران و سوریه را نادیده گرفت؟سوریه با ناتوانی اقتصادی و آسیب پذیری در جغرافیای مشترک با اسراییل وایران با بیش از 4000 کیلومترمزر مشترک با همسایگانی چون عراق، افغانستان،و پاکستان، آیا می توانند در صورت اجرای برنامه تخریبی یا دامن زدن به اختلاف های قومی از سوی اسراییل و ایلات متحده امریکا پایداری کنند؟

3-چرا دولت ایران به اسراییل هشدار می دهد که چنانچه به سوریه حمله کند متحمل ضربه های سهمگینی از سوی ایران خواهد شد اما برای لبنان که در ترکیب جمعیتی چون سوریه مسلمان و البته شیعی هم هستند این برادری را نمی کند؟

پاسخ به این پرسش ها می تواند ما را در ارزیابی سیاست خارجی خاور میانه والبته جهان اسلام یاری کند.

سه‌شنبه، تیر ۲۷، ۱۳۸۵

از یادداشت های لوور


کار عاقلانه وبسیار سنجیده ایست که غربیان با کشف و تجمیع و انتقال میراث بشری به سرزمین خویش شرایط نگهداری و عرضه مناسب این اموال فرهنگی را فراهم آورده اند.خداوند پدر و مادرشان را بیامرزد امثال من که نه فهم آن را داشتیم و نه قدر گوهر می دانستیم.

موزه لوور درمحل قصر سلطنتی( پاریس) با تاریخ هشتصد ساله در چهار طبقه، به بخش های: تاریخچه بنا و تطورات خود موزه، تمدن های بین النهرین، تمدن پارس، تمدن یونان باستان، تمدن مصر باستان،تمدن روم،هنر اسلامی، نقاشی های فرانسه ، نقاشی های ایتالیا،نقاشی های امریکا و مجسمه ها تقسیم شده است.

جمعه، تیر ۲۳، ۱۳۸۵

نامه به ملت امریکا در روز استقلال


اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت خودگردان فلسطین که چندی پیش با رای مستقیم مردم فلسطین براین سمت تکیه زده است در آستانه سالگرد استقلال ملت و دولت ایالات متحده امریکا طی مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست ، با اشاره به عملیات خشن چند روز گذشته اسراییل می نویسد: در روز شادی شما فرودگاه ها و بنادر ما و همچنین ملت ما زیر بمباران راکت های اسراییلی هستند و اعضای دولت ما در زندان اسراییل گرفتار آمده اند.

وی د رادامه حمایت های مادی و معنوی دولت و ملت امریکارا از اسراییل باعث و مسبب رفتارهای خشن این دولت با ملت خود ذکر می کند .هنییه با دمکراتیک خواندن انتخابات ملت فلسطین در خاورمیانه این پرسش را مطرح می کند که پس چرا با دولت بر امده از این انتخابات آزاد اینگونه ناجوانمردانه رفتار می شود.

وی در بخش دیگریاز مقاله خود می نویسد ما از ملت و دولت امریکا کمک مالی نمی خواهیم ما می خواهیم هم چون دیگر ملت ها بتوانیم در تعیین سرنوشت خویش موثر باشیم و دولت شما با حمایت های بی دریغ از اسراییل و تنظیم رفتار دوگانه در برابر سیاست های ضد آزادی خواهانه دولت اسراییل مانع از تسلیم این دولت به خواسته های ملت ما می شود.

یکی کراوات می زند وبا مناسبت دانی در روز اسثقلال ملت امریکا در روزنامه واشنگتن پست مقاله می نویسد این دیگری هم خام دستانه و عجولانه …