بینش معاصر

جمعه، فروردین ۱۱، ۱۳۸۵

پیامبر رحمت


در واپسین لحظه های عمرش(محمد رسول الله)زنان مسلمان را توصیه کرد که در مرگ عزیزان شان ضجه
نزنند ، جامه ندرند و به سر و صورت نکوبند.برخلاف آنچه که امروزه شیعیان برای فرزندش(حسین بن علی) همه آن کار های منع شده را انجام می دهند.

برای چند نفر از دوستان و همکارانم پیام کوتاهی برای گرامیداشت یادمحمد رسول الله در آستانه سالروز رحلتش ارسال کردم.برخلاف نوروز که همکارانم در پیام شان اصرار داشتند تسلیت روز اربعین راهم بگویند. در این دوروزه کسی پیام کوتاه برای گرامی داشت محمد برایم ارسال نکرد.(فرهنگ غالب شیعه یعنی غلو در مقام امامت وفراموش کردن ریشه و چسبیدن به برگ و ظواهر).
همکاری در پاسخم نوشت: من هم رحلت رسول اعظم را تسلیت می گویم.برایش نوشتم: در قرآن لقب پیامبر رحمه للعالمین است و این لقب اخیر جعلی است و همچون خود نمایی های معمر قذافی در تغییر مبدا تاریخ مسلمانان از هجرت پیامبر، به تولد ایشان است.در پاسخم نوشت: عزیزم من از پاچه خاران(خواران) نظامم و ناچارم از ادبیات احمقانه انان استفاده کنم.

یکشنبه، فروردین ۰۶، ۱۳۸۵




وگنجی ازاد شد تا آرمان و آزاده گی نوید بخش زندگی آدمیان باشد.

سالی پر برکت و سرشار از شادابی برایتان آرزو دارم.

پنجشنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۸۴

سومین سالی که گذشت(2)


ملک فهد پادشاه عربستان سعودی نیز در این سال در گذشت.گرچه وی در پنج سال اخیر عملا فاقد نقش در اداره کشور بود و شاهزاده عبدالله(پادشاه فعلی) کشور را اداره می کرد اما او نماد دوران سنت عربستان وبلکه نماد سنت شیخ نشین های خلیج فارس هم بشمار می رفت.

وزیدن تند باد کاترینا و کشته و آواره شدن هزاران نفر آن هم در ایالات متحده امریکا، یک بار دیگر غلبه قهر طبیعت را بر دانش و مهارت آدمیان قرن بیست یکم به اثبات رسانید.

مردم عراق در پس سرنگونی صدام حسین به دست نیروهای امریکایی، طعم انتخابات ازاد را هم چشیدند ودر این سال، برخلاف اختلاف های میان دسته های مذهبی (تسنن و شیعه) وقومی(عرب وکرد) به پیش نویس قانون اساسی که البته در هفته اخر اصلاحات موثری بر آن وارد شد، رای مثبت دادند.

یک هواپیمای دیگر از ناوگان هوایی کشور دچار نقص فنی شد تا بیش از شصت نفر از سرنشینانش که عمدتا خبرنگاران بودند(نه آخرین) قربانیان سیاست های احمقانه مقامات مسئول کشور در تنظیم روابط خارجی باشند.

یک کشتی مسافرتی مصری با هزارو چهار صدنفر سرنشین هنگامه بازگشت از حج، در دریای سرخ غرق شد و ناخدا و ملوانانش با اولین قایق نجات خود را نجات دادند و مفهوم مسئولیت پذیری را برای نسل های امروز و فرداباز خوانی کردند.

روزنامه های دانمارکی و در پی آن نروژی با تکیه بر نامحدود بودن مرز آزادی بیان با درج کاریکاتورهایی از پیامبر، به تحقیر مسلمانان و اسلام پرداختند تا نگرانی خودشان را از گسترش بنیادگرایی که به زعم آنان برخواسته از اسلام است را بروز دهند.مسلمانان اما دو گونه پاسخ را در پی هم دنبال کردند.گروهی با به اتش کشیدن سفارت خانه ها و اماکن متعلق به آن دولت ها به برداشت اروپاییان از اسلام خشونت پرور دامن زدند.عده ای نیز در کویت ، ترکیه وقطربا برپایی سمینار و نیز تظاهرات ارام و شیک، چهره ای منطقی و معاصر از مسلمانان و اسلام را به نمایش گذاردند. که البته پیروان گروه دوم اندک بودند.

در سالی که گذشت بازهم جنگ سوانح رانندگی در ایران جان بیست و هفت هزار نفر را گرفت تا این میزان قربانی، پنج ونیم برابر کشته های ارتش امریکا در جنگ با عراق باشد. وما به همین استدلال(دفاع از جان مان) بتوانیم از حق مسلم دارا بودن انرژی هسته ای سخن بگوییم.

دراین سال درآمد همه سینمای ایران دوازده میلیارد تومان بود تا با نصف هزینه تولید سریال های تلویزیونی هماوردی کند.فیلم آفسایدنیز به کارگردانی جعفر پناهی بر خلاف نظر وزیر(فرهنگ و ارشاد اسلامی) دولت دکتر احمدی نژاد با مجوز ارشاد به برلین رفت تا جایزه ویژه هیات داوران آن جشنواره را دریافت کند و ثابت کند، سینمای ایران فربه تر از آنی است که بتوانند در چنبره تنگ چشمی ها مهارش کنند.

یکشنبه، اسفند ۲۱، ۱۳۸۴

سومین سالی که گذشت(1):


مرگ رهبر لهستانی کاتولیک های جهان عاملی شد تا رهبران اغلب کشورها به مناسبت آیین خاکسپاری وی در واتیکان گرد هم آیند .در این میانه، سید محمد خاتمی نیز حضور داشت و شایعه ای مبنی برسلام و تعارف با همتای اسراییلی اش(همشهری ، موشه کاساو) در مطبوعات و رسانه های جهان به ویژه داخلی منتشر شد.وبالاخره پس از چند روز شور و مشورت کاردینالها در پشت در های بسته،کاردینال بندیکت آلمانی بر کرسی پاپ اعظمی تکیه زدتا همچنان سفید پوستان، خلافت مسیح را دردست داشته باشند.

در سالی که گذشت، نظامیان سوری پس از سی سال از حیاط خلوت خود لبنان خارج شدند.این اتفاق در پی ناآرامی ها و اعتراض های متوالی بیروت در پس حادثه ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان رخ داد.از سوی سازمان ملل متحد نیز هیاتی حقیقت یاب برای کشف عاملان ترور(رفیق حریری) تشکیل و به دخالت سوریه در طراحی ترور اشاره کرد.عبد الحلیم خدام نیزکه در زمان رهبر فقید سوریه حافظ اسد از معدود مهره های حاکمیت رژیم سوریه به حساب می آمد ساز مخالف خوانی آغاز کرد و با ترک قدرت و اقامت در اروپا بشار اسد(ریس جمهور فعلی سوریه) را عامل مرگ رفیق حریری معرفی کرد.


دکتر احمدی نژاد در پی یک دوئل ایدئولوژیک، سردار خلبان قالیباف را در بیت رهبری به کناری نهاد وخود شخصا نمایندگی رهبری را در اداره چهارساله کشور بطور مستقیم برعهده گرفت.در این میان اما اختلاف آرای حجت الاسلام کروبی و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز افاقه نکرد و داور(رهبری)،سوت ادامه بازی را میان دکتر احمدی نژاد( که اینک نقش یک اپوزیسیون را بازی می کرد) وآیت الله هاشمی رفسنجانی (که تجلی ناکارآمدی نظام در تامین حداقل رفاه و آسایش در بیش از بیست و پنج سالپس از انقلاب بود) کشید.
طبقه متوسط سر خورده از ناکامی هشت ساله اصلاحات در انتخابات شرکت نکرد.سپاه انبوه فقر ومحرومیت اما، خسته از جدال سیاسی بی پایان اصلاح گرایان و محافظه کاران،آرای خود را به دکتر احمدی نژاد واگذار کرد، به آن امید که قدرت رااز فساد اقتصادی حاکم پاک کرده و سهمی از نفت را بر سر سفره ها اورد.