بینش معاصر

دوشنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۸۵

تصمیم های ساده انگارانه شورای عالی امنیت ملی

چندی پیش در خبر ها آمده بود که به دنبال سفر احمدی نژاد به خوزستان وبا توافق رهبری مصوبه ممنوعیت سرمایه گذاری در خوزستان لغو شده است. کسی به این خبر توجه نکرد اما در پس این خبر ساده انگاری خبرگان حاکم بر این سرزمین آشکار می شود. به دون شک استدلال حاکمان تنهامی تواند این باشد که در صورت سرمایه گذاری چشم طمع دشمنان بر آن سرزمین ها باز می شود.غافل از این نکته که آنچه در جهان معاصر موجب واگرایی و تجزیه دولت ها می شود نه غلبه دشمن خارجی بلکه تبعیض داخلی و شکاف میان مرکز و حاشیه است .

شنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۸۵

پروژه اسفند ماه ومن


حسابی خسته ام وبطور غریبی نیازمند یک سفر آرامش بخش.اما از کلیات به دست آمده راضی هستم.

به یکی از مهمانان این پروژه می گویم که اینجا همه چیز بستگی تام دارد به افراد، در پاسخم می گوید این خصوصیت همه جهان است ومثالی از شهرداری نتردام می زند وآنچه که بعد از روی کار آمدن یک شهردار دست راستی رخ داده است.
همه این پروژه با حمایت و اعتماد مطلق مدیر ارشدم به وقوع پیوسته، اتفاقی که در کمتر همکاری دونفر به وقوع می پیوندد.باید بیش از گذشته ارزش و منزلت این اعتماد را بدانم.

بی انصافی و قدر ناشناسی

دیشب از یک بی انصافی و نامردمی عصبانی بودم.چند ساعتی در تخت خوابم جابجا شدم . تا اینکه تصمیم گرفتم موضوع را بطور صریح و بی پرده طی یادداشتی برای شان واگویم و اعتراض خویش را از این همه بی عدالتی .آن هم نه فریاد، که حداقل به آگاهی شان برسانم.

ماجرا این است که اتفاقی مبارک و میمون به پیشنهاد من به یک موسسه خصوصی برای رونق بخشی به اقتصاد هنر عملی شده بود. اما مجریان در آیین گشایش این ایده را به نام دیگری در رسانه ها ثبت کردند.

برای شان نوشتم: که رمز تمدن غرب در دو چیز است، نخست مستند سازی فعالیت ها و تجارب و دیگری ، رعایت حقوق همه اطراف یک فعالیت یعنی ایده پرداز و مجری.همچنین یادآور شدم: که تا قبل از آنی که به موضوع ایده پرداز اشاره نکرده بودید ، دغدغه طرح موضوع را نداشتم ولی اینک احساس می کنم اگر پاسخ ندهم از زبونیست.

اول صبح نامه را با پیک به دست شان رساندم .عاقلترین شان بلافاصله رنگ زد و گفت که بزودی اصلاح می کند.
نمی دانم قصد ان ها تکریم دیگران بوده است یا تخفیف من؟ در هر حال به آنان یاد آور شدم، که اگر مثل خیل مدیران نظام فاقد حاجب و رفتار های ریاست مآبانه ام، دلیلی برای توجیه اینگونه رفتار ها و ثبت ایده هایم به نام دیگران نیست.

دوشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۸۵

جشنواره فیلم فجر 3

پاداش سکوت، سومین فیلم مازیار میری کارگردان جوان و خوش قریحه ایرانی است.
بازمانده ای از جنگ تحمیلی به ناگاه به یاد گناه خویش در یک عملیات نظامی در منطقه هور می افتد ومی کوشد تا با در خواست قصاص از عذاب وجدان رهایی یابد.مازیار میری با تکیه به علی اکبری تهیه کننده فیلم، انحصار پرداختن به موضوع های جنگی را شکسته است.
درا ین فیلم، بیننده با سرنوشت بازماندگاه متفاوت ومتنوعی از جنگ روبرو می شود.تاجری نوپا در ساوه، مدیر ارشد حکومتی ، پیشه وری تراشکار و روزنامه نگارانی امروزین.
در هر حال مازیار میری نشان داده است که فیلم به فیلم پیشرفت می کند و می توان آن را در زمره کارگردانان موفق و برجسته آینده قرار داد.

جمعه، بهمن ۲۰، ۱۳۸۵

درک نادرست جهان معاصر

اجماع بین المللی بر علیه ایران ناشی از درک نادرست حاکمان از جهان معاصر و قواعد بازی ان است.
من با تفسر الپر موافقم اما این را هم می دانم که فقه شیعی دارای قاعده اکل میته است که این قاعده روزنه برون شدی است برای بحران ها و مقامات سرزمین ماچنانچه فریب چاپلوسی های ینی چری ها(فداییان خلیفه) را نخورند در لحظات اخر تسلیم می شوند.
البته لحظه ای که دیگر نمی توان بده بستان کرد و چیزی را داد و چیزی دیگر گرفت. اما حداقل از ویرانی مطلق نجات می یابند.

پنجشنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۸۵

جشنواره فیلم فجر 2

اقلیما سومین فیلم محمد مهدی عسگرپور فیلمی متفاوت و برای سینمای ایران تحولی نو در سینمای ترس و دلهره به شمار می اید.

داستان فیلم در باره همسران جوان ومرفهی است که توهم زن از رابطه همسرش با زنی دیگر مانع ارامش و احساس لذت از زندگی شان می شود. اما در یکی از این روزها زن از بالکن ویلای بزرگشان به درون استخر سقوط کرده و می میرد.شوهر جوان به اتهام قتل همسرش زندانی می شود.تا اینکه پدر زنش در اثر نبود دلایل متقن از شکایت صرف نظر کرده و او ازاد می شود.

اما شب نخست که زندانی ازاد شده به خانه اش بر می گردد با همان صحنه های توهم زا(رو شن شدن تلویزیون در نیمه های شب، جابجایی اشیائ خانه) روبرو شده و ازاینجاست که بیننده متوجه حضور منشی مرد جوان در خانه می شودو در اثر گفتگو های بین این دو در می یابد که رابطه ی عاشقانه اینان منجر به قتل همسرجوان شده است.

یکشنبه، بهمن ۱۵، ۱۳۸۵

جشنواره فیلم فجر

فیلم اتوبوس شب به کارگردانی کیومرث پوراحمد به نسبت دوفیلم اخرش گل یخ و نوک برج از ساختار و جدابیت بهتری برخودار است.البته که پور احمد در فیلم شب یلدا توانایی و تجربه خودش را در فیلمسازی سینمایی به اثبات رسانیده است.

اتوبوس شب به سفارش سیمافیلم برای حوزه دفاع مقدس ساخنه شده اما فیلم کاملا دارای نگاهی انسانی و ضد جنگ را داراست.