بینش معاصر

سه‌شنبه، مهر ۲۵، ۱۳۸۵

کافه ترانزیت


بسیار عصبی و خسته بنظر می رسید.به او تکلیف کرده بودند بخشهایی از فیلمش را برای نمایش حذف کند.او مصرانه در پی پاسخگویی و توضیح به مقامات برای نمایش فیلم با همان شرایط اولیه بود.در دیداری نظر مرا جویا شد و افزود که اینک در پاریس و بعد در مسکو برای نگارش فیلم نامه قرارداد دارد.

به او گفتم چنانچه
درآنجا تورا بدون پیشینه و بدون احتساب ریشه هایت (در ایران) به رسمیت می شناسند بر اشتباه نبودن اثرت نزد مقامات احتجاج کن ولو اجازه نمایش به فیلمت ندهند.اما اگر در آنجاها تورا بر اساس موفقیت در این سرزمین(ریشه هایت) پذیرفته اند وبه رسمیت می شناسند، صواب آنست که بخش مورد نظر مقامات راکه چندان هم به اثر لطمه نمی زند حذف کنی تا سیر تجربه و پیشرفتت کند نشود.

دوشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۸۵

نظارت یا تقاضای رهنمود


عزیزی نوشته است که چرا اعضای مجلس خیرگان به وظیفه اصلی، خویش که نظارت بر عملکرد رهبری است عمل نمی کنند؟
پر واضح است وقتی اعضای این مجلس به جای تهیه گزارش ونیز استیضاح از عملکرد رهبری، برای استماع راهنمایی ها و رهنمودهای ایشان به دیدار وی می شتابند !؟ چه جای پرسشگری در مخیله آقایان باقی می ماند؟اقایان فراموش کرده اندکه وظیفه شان چیست؟نظارت یا اخذ رهنمود؟

یکشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۸۵

آزادی اندیشه

من هنوز هم نتوانسته ام بفهمم که چرا دولت های لیبرال دمکراسی نظیر فرانسه و آلمان برای اندیشیدن و یا بیان یک نظر و رای مجازات تعیین می کنند.شخصا برای جان همه آدمیان احترام و ارزش قایل هستم فارغ از نژاد ، مذهب وزبان اما نمی توانم در ک کنم که چرا در آلمان ابراز تردید نسبت به فاجعه هو لو کاست ویا در فرانسه نفی قتل عام ارامنه جرم تلقی می شود؟

به باور من تا اندیشه و رایی به منصه عمل و اقدام نرسیده است (به استناد حق آزادی اندیشه و بیان) مجاز نیستیم، نسبت به آن مجازات تعیین کنیم.تردید نسبت به این موضوع موجب خدشه دارشدن اصل آزادی اندیشه و بیان می شود و راه را برای اعمال سیاست سرکوب رژیم های استبدادی،دیکتاتور و توتالیتر هموار می سازد.

شنبه، مهر ۱۵، ۱۳۸۵

کشیش جنتی و اسقف خزعلی


در دیدار از کلیسا وحوزه علمیه اچمیادزین(ارمنستان) همکاران تمایل داشتند تا با چندتن از کشیش ها و اسقف ها عکس یادگاری بگیرند.در این میان دو نفر از کشیش ها با رفتار سخیفی از همراهی برای عکس گرفتن خوداری کردند.وقتی به داخل کلیسا شدیم دو تن از همکارانم که برای دیدن باقی مانده سرنیزه مهاجمان به حضرت مسیح، به ویترین نزدیک شده بودند مورد خطاب توهین آمیز همان دو کشیش قرار گرفتند وبه شکایت نزد من آمدند. من هم بی مقدمه به آنها گفتم که ما نباید از این نوع برخورد ها حیرت کنیم و نگران شویم، اینان نمونه های مشابه ایت الله جنتی و خزعلی هستند.گفتن من همان و شلیک خنده همکارانم در کلیسای مقدس همان.

چهارشنبه، مهر ۱۲، ۱۳۸۵

نامه های محرمانه و یا نامه های آدمیانه

مثل خیلی های دیگر من هم در جنگ ایران وعراق بخشی از جوانیم را داوطلبانه(28ماه) در جبهه سپری کردم.البته کمی متفاوت تر. یعنی در همان حال که در سنگر پیش نماز بودم شب های چهار شنبه نوای تازه رادیو امریکا را از دست نمی دادم همین طور برنامه جام جهان نمای بی بی سی. به جز سه ماهه نخست حضورم که در گردان پیاده(عملیات بدر) بودم بقیه مدت، در گردان بهداری به عنوان پزشکیار خدمت می کردم.

من البته آنچنان که پاره ای از دوستان در پس نامه انحصاری مقامات، شوکه و افسرده شدند کمترین تاثیر را از دانستن متن این نامه برخود احساس کردم.شاید یکی از دلایل و یا علتش این باشد که سال هاست که به آدم ها به عنوان آدم نگاه می کنم. یعنی با همان توانایی ها و ناکامی ها و منیت ها( نه به تعبیر رایج و منفی آن) والبته این ها را نه به عنوان ضعف که به عنوان اصول بدیهی آدمیت پذیرفته ام وبالاتر بگویم، حتی عشق پیامبر به زنان را هم.

یکشنبه، مهر ۰۹، ۱۳۸۵

بخشنامه هایی برای رستگاری امت

نظام های ایدئولوژیک از آنجایی که رستگاری آدمیان جزو وظیفه نخستین شان است از انواع بخشنامه ،تدوین قوانین و ایین نامه های دولتی برای هدایت بخش های مختلف اندیشه و رفتار نهانی و خصوصی آدمیان به منظور اصلاح و تولید انسان طراز نخست بهره می جویند.والبته آنچه در طول تاریخ یکصد ساله اخیر شاهدش بوده ایم، سترون بودن اینگونه تدابیر است.


از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بخشنامه ای آمده بود برای جمع آوری گزارش اقدام های سازمان های مختلف در راستای ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی. پی نوشت کردم: ایثار برای هم نوع، از تعالیم انبیاست اما شهادت طلبی مغایر اموزه های دینی است .