بینش معاصر

یکشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۸۴

پنجشنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۸۴

این چند هفته اخیر فرانسویان به شدت زیر بمباران تبلیغات رسانه ها برای رای دادن به قانون اساسی اروپا بودند. روز بیست و نهم ماه می مردم فرانسه برای تایید یا رد کردن قانون اساسی اروپا که بیش از همه دولت های اروپایی ، فرانسه در تدوین آن نقش داشته است، به پای صندوق های رای خواهند رفت تا تکلیف آینده اروپا را روشن کنند. در همین راستا، برخی از مجلسیان و دولتیان فرانسه با برگزاری اجتماعات در شهر های بزرگ به شرح مناقب این قانون اساسی پرداختند. نکته جالب توجه اینکه یکی از دولت مردان در اجتماع مردم یک از شهر های شمال غربی ( نانت) اعلام کرد که تایید این قانون اساسی می تواند مانع حضور ترکیه در اتحادیه اروپا شود. ظاهرا نظام اندیشه ای قبیله گرایی حتی در جوامع مدرن ریشه های عمیقی دارد!
البته که وقتی جناب آشپز باشی در بلاد شریفه فرانسه حضور دارند، این گزارش ما عین ترقه انداختن نزد توپچی است!

سه‌شنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۸۴

برای گذران وقت در ترن، به نشریه فروشی ایستگاه سری زدم واز میان حداقل دویست نشریه موجود، الاهرام روز یکشنبه را خریدم.متن زیر، آگهی دعوت به شرکت در انتخابات مصراست که در روز چهار شنبه(فردا)، بمنظور تغییر یکی از بند های قانون اساسی بمنظور انتخاب مستقیم رییس جمهوری توسط آرای مستقیم مردمی، برگزار می شود. من فقط یک کلمه آن را عوض کرده ام تا کاملا مناسب حال و روز ما شود:

علی طریق الصلاح ودعما لمبادی الدیمقراطیه،
شارک فی بناء مستقبلک... شارک بصوتک لاستفتائ علی تعدیل الماده 76من الدستور التی تعطی للشعبنا لاول مره فی التاریخ حریه اختیار رییس الحکومه.(کان ریس الجمهور)
مشاهده می فرمایید که بیماری مان، مشابه است.

جمعه، اردیبهشت ۲۳، ۱۳۸۴

salam bar azizan.ta dah rooze digar khedmat miresam.inja jaye hamaton khli ast.

یکشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۸۴

یک شب، نخستین فیلم نیکی کریمی، روایتی است از یک شب دختری جوان که برای وصال مادرش به معشوق، ناچار می شود شبی را
بیرون از خانه، با پرسه زدن در خیابان های تهران به صبح برساند.در این شب گردی او با سه آدم متفاوت برخوردمی کند.اما همه آنان به جز نفر آخر، فارغ از مرتبه ومنزلت اقتصادی و اجتماعی، تشنه وصال و تجربه تن اویند. آخرین نفر نیز، مجنونی است که پس از کشتن همسر خیانتکارش که به شدت به او علاقه مند بوده ، اینک در پارک ملت پرسه می زند و به دنبال همدمی می گردد تا قصه وراز خویش را واگو کند تا قدری از رنج اش کاسته شود. یک شب تنها نماینده سینمای ایران در بخش رسمی جشنواره فیلم کن است.


درست به خاطر دارم در بعد از ظهر یک روزتابستانی که من هنوز شش سالگی را پشت سر نگذاشته بودم و مشغول تماشای مجموعه پلیسی آیرون ساید از تلویزیون ملی ایران بودم، مادرم مرا خطاب قرار داد و گفت که از این به بعد نباید شب ها در کنارشان در یک اتاق بخوابم.او گفت که من و برادرم بزرگ شده ایم و باید در اتاق دیگری بخوابیم .آنوقت هاخانه مان دو اتاق داشت، اولی که کوچک تر بود برای من وبرادرم بود و دیگری به نشیمن ، پذیرایی و محل خواب پدر و مادرم اختصاص داشت. پریشب اما من و پدر مادرم پس از سال ها( به میمنت رنگ آمیزی مجدد خانه پدری) در یک اتاق خوابیدیم.

چهارشنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۳۸۴

آیت الله شاهرودی برای چندمین بار از زمان در دست گرفتن قدرت در قوه قضاییه از برخورد داد سرا ها و برخی قضات با متهمان که منجر به مجرم تراشی می شود، گلایه کرده است. سایت بی بی سی تفسیر جالبی براین گلایه تکراری نوشته است.من شخصا با بند های 4 و 1 موافقم. شما چطور؟

یکشنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۳۸۴

امروزجای دوستانی که دل در گرو اندیشه های چپ انقلابی دارند(شبح ،بامدادک، لیلی) ونیزسینما دوستان را هنگام دیدن فیلم خاطرات موتورسیکلت سوار، خالی کردم. داستان فیلم، روایت یک برهه از جوانی ارنستو چگوآرآ و سفرجذاب و پر مخاطره وی به همراه دوستش با یک موتورسیکلت به دور امریکای جنوبی است.