بینش معاصر

جمعه، آذر ۱۳، ۱۳۸۳

مهد لایسیته(پاریس) برای بزرگداشت میلاد مسیح و سال نو چه زیبا کوچه ها و خیابان ها و مراکز عرضه کالا را آذین کرده بود. واین نشان از ان دارد که هنوز ادمیان در دنیای فرا مدرن به دل بستن به ارزشهایی سنتی ولو صوری نیازمندند.
فرانسویان یا می نوشند یا موسیقی گوش می کنند ویا گفتگو می کنند ویا هر سه رابا هم انجام می دهند
فرصت و امکانی شد که چند روزی را در فرانسه شب و روز بگذرانم واینک فرانسه از نگاه یک هفته ای من:
پیراهن زمینه ابی با راه راه سفید و یقه اخوندی به اضافه کت بی یقه و دامن سرمه ای ، یونیفورم کارکنان زن ایر فرانس است.
در فرودگاههای بین المللی جهان اول چنانچه زبان ندانی از کثرت دروازه ها و تنوع خدمات و محل های انجام خدمات، بیچاره و مفلوک می شوی.
ساختمان های فرانسه عمدتا دارای نمای معماری قرن هجدهم و نوزدهم با سقف شیروانی و در پاریس شش طبقه و در شهرستان ها چهار طبقه است با پنجره هایی بلند و یک تراس کوچک برای نگداری گلدانهای زیبای گل.
فرانسه سرزمین تنوع غذایی و اعمال سلیقه برای چیدمان غذا بر سر میز است.در هر کوچه و خیابان به تعداد زیاد مراکز مختلف نوشیدنی(بار و بیستغو) و رستورانهای کوچک(بغاسوغی)مشاهده می شود با انبوهی از مردم در حال نوشیدن یا غذا خوردن.همینطور از هر نژ اد و ملیتی هم دارای رستوران هستند .جایتان خالی من علاوه بر بغاسوغی های فرانسوی از رستوران و بغاسورغی های مراکشی / ترکی /مصری / ولبنانی استفاده کردم.البته ناگفته نماند قلیانی هم دریک رستوران مصری معروف به نارگیل نوش جان کردیم.
شهرداری پاریس از هم اکنون تبلیغات المپیک 2012 را در خیابان مشهور شانزه لیزه شروع کرده بود.
بیشتر خیابان ها و کوچه ها سنگ فرش یا آجر فرش است و این فرش چقدر احساس خوبی به آدمی می دهد.
در ساختمان ها و ابنیه باستانی فرانسه استفاده از ستون و ارک و پیکره آدمی یکی از نمایه ها بسیار رایج می باشد که فزون بر شکوه و بزرگی ، تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزد.
در فرانسه گربه و سگ بی صاحب پیدا نمی شود.اما در عوض کبوتر و قمری فراوان و جود دارد. گنجشک هم ما ندیدیم.
رنگ سال 2005 هم برای خانم هاصورتی و ارغوانی روشن بود وبرای آقایان شکلاتی و یا کرم پر رنگ.
به ندرت دختر یا خانم جوانی مشاهده می شد که ارایش داشته باشد در عوض خانمهای میانسال آرایش رقیقی از رژ لب و خط چشم به همراه داشتند.
پوشش خانم ها ساده و عمدتا تی شرت بافتنی ژیله و احیانا مانتو بلند با شلوار جین یا ژوپ بود.اقایان هم شلوار جین پیراهن و بلوز و کاپشن ویا بارانی.
خودرو های خیابانها به ترتیب رنو در اشکال مختلف واوپل و کمتر پژو ، البته هر از گاهی بنز و بی ام و نیز دیده می شد.ورود کامیونت هم در کوچه هاو خیابانهای اصلی شهر آزاد بود.
در پاریس به ویژه شانزه لیزه غلبه چهره با مهاجران عرب و افریقایی بود.
کیوسک های فروش نشریات هم به وفور وهم به تنوع مراکز خوردنی در هر کوی و برزنی با ویترین های بزرگ شیشه ای که به راحتی مجلات و ویدئوهای سکسی(البته فقط تا مرز نشان دادن سینه ها) را تبلیغ می کردند به چشم می امدند.
حداقل دریافتی 1600یورو قیمت گوشت 10 یورو/ خودرو رنو22000 یورو / کت و شلوار 270 یورو / پیراهن 70 یورو / کفش 75 یورو /اجاره یک اپارتمان 55 متری در پاریس 500یورو /یک وعده غذای معمولی با نوشیدنی 9یورو/ یک شیشه عطر زنانه از 35 یورو تا ..

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی