بینش معاصر

پنجشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۵

ایروان از نگاه من

به اتفاق بیست نفر از همکاران به مدت هشت روز به ارمنستان رفتیم.ارمنستان اینک با جمعیت 4میلیون نفر در قرن سوم میلادی اولین دولتی بود که دین مسیحیت را به رسمیت شناخت. از این رو ارمنی ها خود را پرچمدار مسیحیت در جهان می دانند واز کلیسای کاتولیک نیز پیروی نمی کنند.

موزه ملی ارمنستان با داشتن سی هزار اثر یکی از موزه های غنی جهان می باشد که متاسفانه شیوه نمایش آثار در آنجا بسیار بدوی بود . نقاشی هایی از قرن 14 تا آثار نقاشان معاصر ونیز سیر تحول و تطور نقاشی درجهان به خوبی در این موزه قابل پیگیری است.

موزه خاور نزدیک که مجموعه آثار مارکو گریگوریان نقاش و بازیگر دهه چهل ایران است ونیز خانه موزه پاراجانف از جمله گنجینه های مورد توجه در ایروان است.

مسجد کبود که در اوایل قرن هجدهم میلادی ساخته شده است و اینک با مشارکت بنیاد مستضعفان در حال بازسازی به شیوه ای غیر وفادار به بنای اصلی می باشد از دیگر نقاط دیدنی این شهر است.



انواع مجسمه ها و نیزنقوش برجسته در جای جای شهر به جذابیت و انعطاف فضای بصری شهر کمک کرده است.در این میان بیفزایم که معماری روسی بنا ها و نیزگرافیک تابلوهای تبلیغاتی شهری نیز بسیار دیدنی است.

معبد گارنی متعلق به دو هزار سال پیش از میلاد که البته باز سازی شده است و کلیسای اچمیاد زین نخستین کلیسای ساخته شده در جهان در قرن سوم میلادی و نیزکلیسای کغارد(قرن نهم و دوازدهم)و در یاچه سوان از نقاط دیدنی و حیرت برانگیز ارمنستان است.

پوشش زنان ایروان عمدتا غربی(تاپ ودامن کوتاه یا شلوارک) است که البته تعدادی نیز به شیوه روسی یعنی پیراهن های بدون آستین به بلندی تا زانو را به تن می کنند.مردان ایروانی به شیوه فیلم های بلوک شرق شلوارهای پارچه ای عمدتا مشکی با پیراهن های سفید وکفش های نوک تیز چرمی ، می پوشند.

انواع رستوران های ایتالیایی، فرانسوی،چینی ، روسی و البته ایرانی در ایروان وجود دارد.وبا پرداخت 6 تا 22 دلار می توانید از این رستوران ها استفاده کنید.نکته جالب توجه نبود مک دونالد و کنتاکی در این شهر است

قیمت اجاره بهای ماهانه یک آپارتمان 90 متر ی در بهترین محله شهر برابر با 230 دلار و خرید یک دستگاه خودرو لادا با 1500دلار امکان پذیر است .قیمت پژو 206 ایران نیز 4500دلار است.مرکباتی نظیر هلو، زرد الو و آلو زرد به وفور و در اندازه های درشت به قیمت هر کیلو70 سنت و گوشت هر کیلو 3 دلار قابل خریداری است.

مسجد کبود ایروان نیز که در اوایل قرن هجدهم میلادی ساخته شده است و اینک با مشارکت بنیاد مستضعفان در حال بازسازی به شیوه ای غیر وفادار به بنای اصلی می باشد از دیگر نقاط دیدنی این شهر است.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی