بینش معاصر

چهارشنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۵

بازهم جنگ جاده ها در ایران

در سرزمین ما روزانه 76 نفر(28000نفر سالیانه) در اثر سوانح و تصادف های رانندگی کشته می شوند وهیچ کدام ازقوای سه گانه و دولت های پیدا و پنهان سرزمین مان هم از این تلفات انسانی کک شان هم نمی گزد. از جمله ویلاگ نویسان نیک اندیش هم در تدارک اقدامی جدی(پتیشن سازی) نیستند.به نظرم حیات آدمیان در هر شرایطی مهم است چه زندانی سیاسی باشد و چه زندانی مناسبات غلط حقوقی، اجتماعی وتربیتی.

سه عنصر خودرو، شرایطی محیطی و آدمی در پیدایش تصادف ها موثرند.این درست است که به دلیل گرانی وغیر استاندارد بودن خودروهای تولید داخل ونیز ممنوعیت ورود خودروهای ایمن سهمی از تصادف ها ناشی ازاین عنصر است اما دو عنصر دیگر سهم موثر تری در بروز یا نبود تصادف های منجر به فوت ایفا می کنند.

ایمنی راه ها ناشی از کف پوش مناسب، فراوانی علائم راهنمایی بین جاده ای وسلامتی وهوشیاری عامل انسانی است. در پژوهش های انجام شده احتمال بروز تصادف منجر به فوت در سرعت بالای 90 کیلو متر15 برابر میزان احتمال آن در سرعت 50 کیلو متر است. بر این اساس نسبت مستقیمی میان افزایش سرعت خودرو و احتمال تصادف منجر به مرگ وجود دارد.

کوشش برای مهار سرعت توسط کنترل و نظارت جاده ای ( آموزش وهشدار مدام در رسانه ها و حضور مستمر و موثر پلیس راه)ونیز گسترش بکار گیری فن آوری ایمنی در جاده ها گام موثری برای کاهش تلفات این جنگ ویرانگر در سرزمین ماست.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی