بینش معاصر

دوشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۸۵

تهیه کننده یا هنرمند

دربین گزینه های مختلف تاثیر گذار در عرصه آفرینش های فرهنگی وهنری،همیشه این پرسش مطرح بوده است که سهم تهیه کننده یا کارگردان، خواننده یا آهنگساز،سفارش دهنده تابلو هنری یاآرتیست، نویسنده یاناشر و...کدامیک بیشتر و موثرتر است.

در نگاه نخست همه بر گوهر آفرینشگری که نزد کارگردان، آهنگساز،نویسنده ونقاش است صحه گذارده و خلق اثر را مرهون و مدیون اینان می شمارند.من اما براین باورم که در دنیای کنونی که هنوز میراث دار کتابت و چاپ وعرضه اثر توسط عینیت گران قیمت(در مقابل مجازی یا تکنولوژی ارزان قیمت دیجیتال)هستیم،نقشی همطرازبرای تهیه کننده وکارگردان،سفارش دهند و خریدار ونقاش، خواننده وتهیه کننده وجود دارد.

آنچه در تخت جمشید، چهلستون،فلورانس وکتابخانه های مهم سلطنتی و...ازفرهنگ و هنر به ما میراث رسیده است نتیجه منطقی وجود یک تهیه کننده خردمند ویا حداقل با شعور بوده است.

البته که پیشرفت فنآوری وبلوغ آن، این امکان را فراهم می کند که نقش تهیه کنندگی وسفارش دهنده گی رو به افول نهاده و شاید به تاریخ سپرده شود.اما در ارزیابی وضعیت گذشته تاکنون، به باور من در آفرینش یک اثر به یک اندازه تهیه کننده و آرتیست نقش دارا هستند.پس می توانیم کمی هم به تمجید از تهیه کنندگان وسفارش دهندگان بپردازیم.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی