بینش معاصر

پنجشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۳

روزنامه سینمایی بانی فیلم امروز با تیتری جسورانه:ورود فیلمسازان مستقل به عرصه حرفه ای ممنوع ،به استقبال از تصمیم معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی دولت اصلاحات در واپسین نفس های باقیمانده از مجلس اصلاحات رفته است.
درپی انتخابات خردادماه 76و روی کار امدن سیف الله داد، کارگردان فیلم بازمانده( که بنظر من تنها اثر قابل قبول در عرصه سینمای حامی فلسطین است) براریکه سیاستگذاری سینمای پویا ی ایران واستعفای اودر پی ناکامیش در جامه عمل پوشاندن به انچه خروج از سینمای گلخانه ای ایران می نامیدش وهمچنین فشارهای گروهای متنفذ در عرصه قدرت حاکم بمنظور مهار سینمای خلاق ایران (البته گاف او در توقیف فیلم دایره اثر دیدنی جعفر پناهی که در سال 2003 جزو پنجاه DVDپرفروش جهان بود از نظر دور نمانده است)محمد حسن پزشک مدیر عامل پیشین بنیا دسینمایی فارابی عهده دارعالیترین مرجع سیاستگذاری در این عرصه شد.پزشک سعی کرد سینما راتا انجاییکه می تواند و در تعارض با مطالبات اولیه دوم خرداد قرار نمی گیرد به خواسته های سنتگرایان مقتدر پاسخگونماید اما بیماری حنجره وی و نیز شکافش با مدیریت بنیاد سینمایی فارابی، وزیر فرهنگ وارشاداسلامی را (که به کارمند عالیرتبه دولت شهره است،) برآن داشت تابه رایزنی برای یافتن جانشین وی اقدام کند.نخستین نامزداین سمت کسی نبود جز مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی(محمد مهدی عسگرپور) جاییکه علاوه براشراف و حمایت از تولیدات سینمایی با تخصیص وام و کمکهای بلاعوض بر سینمای ایران ، تاثیر گذار(هدایتی) است.حتی در دیدار وزیرفرهنگ از کشورهای اسیای میانه و قفقاز در همان سال(پاییز1381)این عسگر پور بود که با وزیر همراه شد.امابه یکباره دوروز پیش از گشایش بیست و یکمین جشنواره فیلم فجراین محمد حیدریان بود که با نشستن بر صندلی ساختمان شرقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سکان هدایت سینمای ایران را دردست گرفت. حیدریان که پیش از ان مدیرعاملی سیما فیلم را برعهده داشت به مدت هفت سال در زمان وزارت محمد خاتمی مسئولیت اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی را عهده داربود.وی با تغییر فوری مسئول بنیادسینمایی فارابی در کمتر از دوهفته پس ازپایان برگزاری جشنواره فیلم فجر ،به ترمیم اعضای هیات بازبینی صادر کننده مجوز نمایش فیلم پرداخت تا به سنتگریان و نیز طیف رادیکال انها اطمینان دهدکه دیگر سینما را بعنوان رقیبی برای منابر ومواعظ برنشمارند واز سوی دیگر با رایزنیهایی که ثمره اعتماد از حضور تلویزیونی خویش و همکارانش در سیما داشت از سرگیری پخش انونسهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی را بعنوان هدیهای برای اهالی سینما به ارمغان اورد.سال 82 از را ه رسید و برسنت سنوات اخیر اهالی سینما به انتظار ایین نامه سیاستهای سینمایی سال بودند که در کمال ناباوری از سوی روابط عمومی معاونت سینمایی اعلام شد که این معاونت دفترچه سیاستگذاری ابلاغ نمی کند.این موضوع البته با استقبال اغلب سینماگران مواجه شد چرا که با اعلام سیاستها این سینماگران بودند که برای دریافت وام موظف به رعایت شرایط و مقررات این دفترچه ها می شدند.کمی بعد از ان معاونت سینمایی در واکنش به حساسیت سنتگرایان در موفقیت فیلم طلای سرخ(جعفرپناهی) در خارج از کشورضرورت اخذ مجوز حضور برای شرکت در جشنواره های خارجی را ابلاغ کردندو در پاسخ به منتقدان به دستورالعمل سالهای پیش از انقلاب که تاکنون هم نسخ نشده استناد کرد.اینک در اقدامی محدود کننده دیگر با اعلام ضرورت اخذ پروانه ساخت به انچه در زمان روی کار امدن سیف الله داد حاصل امده بود پشت کردند تا پیش از شروع مجلس هفتم اطمینان لازم را به سنتگرایان عملگرا که کنترل این مجلس را برعهده دارند، داده باشند.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی