بینش معاصر

چهارشنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۲

بنظر می رسد جناح سنتگرای درقدرت برای حفظ حق و موهبت الهی( قدرت) از چهار شیوه زیر بخوبی استفاده کرده است ودر اینده نیز همچنان بهره خواهد برد: 1-پیشگیری از ورود دیگر اندیشان و نیزمرتدان کنونی مشروعیت نظام به دستگاه قانونگذاری از طریق رد صلاحیتهای کاملا بی رحمانه. گرچه در نگاه اول ممکن است رد صلاحیتهای وسیع نظام را با بحران مشروعیت مواجه کند اما تجربه نشان داده است که این بحران دیری نمی پاید وبا گذشت زمان وبه میمنت چند پارگی سطوح تمدنی جامعه مان به فراموشی سپرده می شود فقط کافیست چند هفته ای را در زیر ضربات کم توان برخی منتقدان و مطبوعات کم رمق داخلی وجهانی تاب اورند تا حداقل چهار سال نظام الهی را بدون نگرانی و اضطراب از ره زنی اندیشه و ایمان مردمان توسط فریب خوردگان و عوامل بی جیره و یاجیره دشمنان خدا اداره کرده به سامان وسعادت برسانند.
2-تحقیر وتهی کردن جامعه از گروه های مرجع ( در عرصه سیاسی به افرادی گفته می شود که در برابر حاکمان وظیفه نقد عملکرد وجانشینی بالقوه را برعهده دارند) ومجموعه نیروهایی که قابلیت ان را دارند که برای شکل گیری افکار وآرای مردم موثر باشند از طریق پرونده سازی و احضار در دادگاهها و اعتراف گیری به انجام جرایم و گناهان کرده و ناکرده از ازل تاکنون.
3-پیشگیری ازانجام موفقیت امیز هر گونه اصلاحات حتی در عرصه های اقتصادی و رفاه اجتماعی بمنظور دلسرد کردن ومایوس نمودن مردم از عملکرد جناح دارای سمت اما بی قدرت موسوم به اصلاحگرا.
4- رایزنی و چانه زنی غیر اشکار ومخفیانه و به سیاق قرن هجدهم ونوزدهم در سطح جهان برای حفظ قدرت با توسل به قاعده فقهی اکل میته(قاعده فقهی که ادمی را مجاز می دارد تادر شرایط اضطراری برای بقا گوشت مردار که حرام می باشد را بخورد) بادرک شرایط کنونی جهان در عدم تردید کشورهای قدرتمند در سرکوب نظامهای نقض کننده بالفعل و بالقوه امنیت جهانی.
اینک این پرسش هنوز هم باقیست که دراین شرایط ذکر شده وبا توجه به فقدان تردید قدرتمندان سنتگرای در سرکوب ندا وآوای مخالفان ونیز جامعه چند پارچه سرزمینمان از حیث سطوح مختلف تمدنی وفرهنگی ایا می توان امیدی به مشارکت موثر و رهاننده مردم از وضع موجود برای گام نهادن بسوی پیشرفت و دمکراسی داشت؟ واین پرسشی است که شاید پاسخش را در بستر طولانی تاریخ این سرزمین به توان جستجو کرد . گرچه توسل به سازمانهای جهانی برای زیر فشار قرار دادن سنتگرایان بمنظور رعایت حقوق مدنی وجهانی بشر می تواند موثر افتد

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی