بینش معاصر

یکشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۳

قانون پانزده ماده ای هیات منصفه در تاریخ 29/1/1383 از سوی رئیس جمهور به وزارت دادگستری برای اجرا ابلاغ شده است.پیشتر ها صرفا در قانون مطبوعات طریق انتخاب هیات منصفه ونحوه داوری و چگونگی انتخاب انان امده بود که به این ترتیب با تصویب این قانون و امضای رئیس جمهور ترتیبات جدیدی شکل خواهد گرفت. اما تغییرات این هیات منصفه با آنچه پیشتر در قانون مطبوعات وجود داشت عبارتند از:
همه افراد ی که از حقوق اجتماعی محروم نشده اند می توانند برای عضویت در این هیات نامزد شوند.در قانون مطبوعات، مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی / نماینده ولی فقیه دراستان ومدیر کل دادگستری نسبت به انتخاب اعضای هیات منصفه به مدت دوسال بگونه هیاتی اقدام می کردند.
این افراد با اعلان دعوت عمومی و از بین نامزدها بصورت قرعه کشی با حضور نماینده منتخب مجلس و نماینده شورای اسلامی استان توسط دادگستری استان به تعدادلازم که برای تهران500نفر وبرای استانهای بیش از 100000نفر 250 نفر و در دیگر استانها 150 نفر وبه مدت چهار سال خواهد بود،انتخاب خواهند شد.
هر محکمه در تهران بیست ویک نفر و در استان ها چهارد ه نفر هیات منصفه خواهد داشت. که به ترتیب با حضور یازده و نه نفر، دادگاه رسمیت می یابد.
از هر صنف(روحانیان/اساتید دانشگاه/دانشجویان/پزشکان/کارگران/کشاورزان/کارمندان/معلمان/هنرمندان/ پیشه وران وتجار/) برای انتخاب هیات منصفه هر محکمه نباید بیش از دونفر باشند.
رد صلاحیت اعضای هیات منصفه براساس قانون آیین دادرسی مدنی همانند رد صلاحیت قضات خواهد بود.
صلاحیت این هیات در تعیین بزهکاری یا برائت متهم است واینکه چنانچه متهم بزهکار می باشد شایسته تخفیف مجازات می باشد یا خیر؟



0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی