بینش معاصر

جمعه، تیر ۲۶، ۱۳۸۳

از آذرماه هفتادو هشت که از موفقیت جنبش اصلاحات ناامید شدم، همواره کوشیده ام تا توصیه دکتر سروش را مبنی بر ایجاد یک فاصله با تصمیمهای دولتی /حکومتی حفظ کنم  تااز رنج ناشی از این ناموزنی انتظارات و واقعیت ها بکاهم.حتی آنجاییکه شور عصری ویا کورسوی امیدی به اندک تاثیر در روند تحولات سیاسی داخلی مشاهده می شد.سعیم بر این بود که از غرقه شدن در بازی خویش را برحذر دارم وتجربه مشروطیت و قیام ملی شدن نفت را در خاطرم مرور کنم.
امروز فرصتی شد تا مقاله تاج زاده را در آفتاب توقیف شده در این سایت مطالعه کنم.اصل مقاله در پاسخ به بیانیه یکی از دفاتر عضو تحکیم وحدت است که نویسنده کوشیده است  تا دانشجویان را به ادامه کوشش برای وصل به دمکراسی انهم با همین چارچوب موازین و قواعدتجربه شده ، ترغیب کند.نخستین نقدی که بر این نوشته بنظرم رسید همین توقیف این نشریه به اتهام (جرم بهتر است. روند اقدامات این قوه قضاییه  نشان داده است جرم و اتهام در نزد انان یکیست.)نشرهمین مطلب بر علیه قانون اساسی است.آقای تاج زاده چه چیزی را تشویق میکنید؟ که حتی همین کوشش کاملا محافظه کارانه شما برای اصلاح ازقانون اساسی از درون و در رد رای دانشجویان هم با عنوان اقدام برعلیه قانون اساسی تعبیر می شود!آقای تاج زاده شما که نوشته اید: ضمناً توجه آنان را به اين نكته جلب مي‌كردم كه رژيم شاه پس از سركوب خونين قيام مردم در 15 خرداد 1342 انسداد كامل سياسي را در جامعه حاكم كرد و همه راههاي فعاليت‌هاي قانوني را بست با وجود اين 15 سال طول كشيد تا انقلاب به پيروزي رسيد، آنهم پس از شكست راهبردهاي راديكال و غيرمسالمت‌آميز. چگونه اکنون رطب خورده منع رطب می کنید؟البته که من بعنوان یک دانش آموخته علوم سیاسی برهرچه نام انقلاب و رادیکالیزم دارد نگاه بدبینانه و ناخوشایند دارم امابیایید این واقعیت را شجاعانه بپذیریم وحتی با صدای بلند اعلام کنیم که جامعه به شدت چند لایه ما که به برکت انحصار رسانه ای با غلبه سنت زندگی می کند ،بیش و پیش از آنیکه به تغییر قانون اساسی و اصلاح ساختار نظام آنهم به زعم شما از درون نیاز داشته باشد نیازمند تکثر رسانه ای و آزادی اطلاع رسانی در تمام ابعاد مفهمومی ان (کسب آزادنه خبر/ انتقال و نشر ازادانه خبر/دریافت ازادانه خبر)با توسل به مفاهیم و موازین وامکانات جهانیست.تا به کی باید همه چیز را ازنو خودمان اختراع کنیم و پس از تجربه پر هزینه وتلخ آن هنوز در آغاز راه باشیم ؟

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی